You Tube • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 




Obecny czas: 17 Kwi 2024, 00:15

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 13 posty(ów) ] 
Autor Wiadomość
 
 Post #851576 Wysłany: 12 Sty 2020, 21:50; 
 Temat postu: Odpiięcie akumulatora w grande punto
Offline
Puntoświr

Imię: Czesław
Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.2 8V 73KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Lubliniec
Rejestracja: 13 Kwi 2008,
Posty: 3103
Pomógł: 50
Jakie są procedury podczas odłączenia i załączenia akumulatora. Np w tipo należy mieć zamknięte drzwi itd.


Góra
 Profil  
 

 
 Post #851581 Wysłany: 13 Sty 2020, 22:02; 
 Temat postu: Re: Odpiięcie akumulatora w grande punto
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Artur
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 16V 95KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Dynamic
Województwo: zachodniopomorskie [Z]
Miejscowość: Szczecin
Rejestracja: 08 Maj 2016,
Posty: 362
Pomógł: 8
Procedury? :shock: Ja znam tylko jedną: najpierw zdejmujesz klemę masową (-), a potem (+). Zakładasz odwrotnie. Tak przynajmniej wszędzie zalecają.

A z drzwiami to chodzi tylko i wyłącznie o to, że jak chcesz wyjąć akumulator i mieć auto zamknięte, to przecież musisz je zamknąć przed odpieciem klem, bo jak niby potem zaryglujesz resztę drzwi?(W Grande wkładka kluczyka jest tylko w drzwiach kierowcy).

A jak masz garaż i możesz auto zostawić otwarte bez aku, to przecież nie ma to absolutnie żadnego znaczenia :> W Tipo jest tak samo.

_________________
Grande Punto 1.4 16V Starjet Dynamic Blue&Me 2009r.
+ ESP/ASR/Hill Holder, światła przeciwmgielne, podłokietnik
Dołożone: tylne czujniki parkowania, tempomat, lotka, nakładki progowe, lusterko fotochromatyczne, oświetlenie Submarine


Góra
 Profil  
 
 
 Post #851582 Wysłany: 13 Sty 2020, 23:23; 
 Temat postu: Re: Odpiięcie akumulatora w grande punto
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Punto 2012
Silnik: 0.9 105KM
Paliwo: Benzyna
Województwo: mazowieckie [W]
Rejestracja: 28 Paź 2014,
Posty: 152
Pomógł: 1
Potwierdzam zdanie Kolegi powyżej (mam Punto 2012).

Otwieramy maskę, zamykamy drzwi (ja to zrobiłem w zamku kluczykiem - przez pilota uaktywnia się alarm). Najpierw zdejmujemy (-), później (+). Do klem pasuje klucz 10, a do akumulatora jest nasadowa 13 (mam w kształcie T). Wyjmujemy akumulator, zamykamy maskę i koniec. Ja przed odłączeniem (-) odłączyłem przewód przy Start&Stop. Natomiast klem nie kładłem bezpośrednio na komorze silnika tylko włożyłem je w grube rękawiczki (tak na wszelki wypadek gdybym coś pomylił).

Przy podłączaniu robimy odwrotnie. Otwieramy kluczykiem drzwi, maskę, przykręcamy akumulator, klemę (+), później (-). Ja na końcu podłączyłem przewód do szybkiego odłączania akumulatora (ten przy S&S). Nie wiem czy masz taką opcję.

Jedyna rzecz do ustawienia to data i godzina. Skasował się Trip A i Trip B, ale już radio zapamiętało ustawienia.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #851585 Wysłany: 14 Sty 2020, 00:13; 
 Temat postu: Re: Odpiięcie akumulatora w grande punto
Też nie słyszałem o żadnych "procedurach" we Fiatach (nawet jak jakieś są w instrukcjach, to pewnie można je olać).

Co do mocowania akumulatora, to polecam wstawić sobie "motylka" (tutaj samoróbka, przedłużony). Łatwiejszy de/montaż.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Motylek.



Góra
  
 
 
 Post #851589 Wysłany: 14 Sty 2020, 07:44; 
 Temat postu: Re: Odpiięcie akumulatora w grande punto
Offline
Puntoświr

Imię: Czesław
Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.2 8V 73KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Lubliniec
Rejestracja: 13 Kwi 2008,
Posty: 3103
Pomógł: 50
Dzięki wszystko wyjaśnione. Jednak w tipo wg zaleceń zanim odłączy się akumulator, to drzwi od strony kierowcy muszą być zamknięte. Poza tym, aby wspomaganie zaczęło działać należy podkręcić kierownicą w jedną i drugą stronę do oporu. Oczywiście wg instrukcji.
To tak na marginesie.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #851593 Wysłany: 14 Sty 2020, 11:14; 
 Temat postu: Re: Odpiięcie akumulatora w grande punto
Offline
Puntoświr

Imię: Rafał
Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.2 16V 80KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Sound
Województwo: mazowieckie [W]
Rejestracja: 13 Cze 2016,
Posty: 730
Pomógł: 36
minus odłącza sie jako pierwszy a podłącza jak drugi z prostego powodu - żeby nie zrobić kluczem zwarcia, chodzi o to że jakby kręcić plus jako pierwszy przy odłączaniu to istnieje ryzyko dotknięcia kluczem do jakiegoś elementu w momencie kiedy klucz "siedzi" na nakrętce/ śrubie, w najlepszym wypadku jedynie zaiskrzy, w skrajnym może "przyspawać" klucz i wtedy pożar gotowy, a jak kręci się najpierw minus to zwarcia zrobić się nie da, bo masa samochodu jest na potencjale minusa, po odłączeniu minusa masa samochodu jest juz na potencjale plusa i też nie ma możliwości przepływu prądu


Góra
 Profil  
 
 
 Post #852196 Wysłany: 20 Mar 2020, 00:54; 
 Temat postu: Re: Odpiięcie akumulatora w grande punto
Offline
Ekstremista
Awatar użytkownika

Imię: Marek
Samochód: Inny Fiat
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna
Województwo: kujawsko-pomorskie [C]
Miejscowość: Toruń
Rejestracja: 13 Cze 2007,
Posty: 1614
Pomógł: 9
MarianKoniuszko napisał(a):
Procedury? Ja znam tylko jedną: najpierw zdejmujesz klemę masową (-), a potem (+).

Jest procedura. Trzeba odczekać minutę po wyłączeniu zapłonu, żeby ECU i Body poszło spać :!: Dlatego drzwi muszą być zamknięte, ale nie muszą być zaryglowane.

MarianKoniuszko napisał(a):
A z drzwiami to chodzi tylko i wyłącznie o to, że jak chcesz wyjąć akumulator i mieć auto zamknięte, to przecież musisz je zamknąć przed odpieciem klem, bo jak niby potem zaryglujesz resztę drzwi?(W Grande wkładka kluczyka jest tylko w drzwiach kierowcy).

Zanim popełnisz tego typu bzdury, to instrukcja do ręki i szukać rozdziału o awaryjnym zamykaniu auta :roll: Oglądałeś kiedyś boczną krawędź tylnych drzwi? Nic tam nie zauważyłeś ciekawego?
Jeszcze jedna sprawa. W pierwszych rocznikach Grande mają wkładki w obu przednich drzwiach, w obu drzwiach są zamki master :!:
W jednowkladkowcach też na boku drzwi ciekawostkę znajdziesz

[ Dodano: 19 Mar 2020 23:44 ]

pmx007p1 napisał(a):
Też nie słyszałem o żadnych "procedurach" we Fiatach (nawet jak jakieś są w instrukcjach, to pewnie można je olać).

Olać powiadasz? Zatem nie wiesz, że np. w AR 159 nie otworzysz bagażnika z pilota bez adaptacji zamka.
O czasie po jakim można odłączyć napisałem powyżej. Co więcej w nowych FIAT-ach, na przykładzie 509X, należy po podłączeniu aku dokonać adaptacji podnośników szyb oraz zamka bagażnika, poprzez zrobienie procedury zamknięcia i otwarcia auta z pilota.

Olać, nie wypowiadaj się w ten sposób w tematach, o których pojęcia nie masz :!:

[ Dodano: 19 Mar 2020 23:51 ]

MarianKoniuszko napisał(a):
A jak masz garaż i możesz auto zostawić otwarte bez aku, to przecież nie ma to absolutnie żadnego znaczenia W Tipo jest tak samo.

Powtórzę się, instrukcja do ręki, a nie pieprzenie kocopołów. Każdego FIAT- zarygluje się bez akumulatora, tylko trzeba mieć we łbie podstawy obsługi auta :E

_________________
FIAT 500X Lounge 2016 brązowy magnetico, 1.4 MultiAir II Turbo 140KM
FIAT Grande Punto Emotion 2007 czarny crossover, 1.4 8V 77KM - był od 29.05.2007 do 03.03.2024
FIAT UNO 1993 45 MKII czerwona strzała - był
Peugeot 206 Pop Art 2005 1.4 8V 75KM - żonkowóz - był


Góra
 Profil  
 
 
 Post #852300 Wysłany: 29 Mar 2020, 20:39; 
 Temat postu: Re: Odpiięcie akumulatora w grande punto
Offline
Puntoświr

Imię: Krzych
Samochód: Grande Punto 3d
Silnik: 1.3 90KM mJTD
Paliwo: ON
Wersja: Sporting
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Tarnowskie Góry
Rejestracja: 06 Lut 2012,
Posty: 813
Pomógł: 11
MarianKoniuszko napisał(a):
A z drzwiami to chodzi tylko i wyłącznie o to, że jak chcesz wyjąć akumulator i mieć auto zamknięte, to przecież musisz je zamknąć przed odpieciem klem, bo jak niby potem zaryglujesz resztę drzwi?(W Grande wkładka kluczyka jest tylko w drzwiach kierowcy).


Wersje 3D maja wkladki w obu drzwiach ;)
Zdaje się że dopiero w EVO ma tylko kierowca.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #852305 Wysłany: 30 Mar 2020, 12:52; 
 Temat postu: Re: Odpiięcie akumulatora w grande punto
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Artur
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 16V 95KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Dynamic
Województwo: zachodniopomorskie [Z]
Miejscowość: Szczecin
Rejestracja: 08 Maj 2016,
Posty: 362
Pomógł: 8
krowka napisał(a):
Zanim popełnisz tego typu bzdury, to instrukcja do ręki i szukać rozdziału o awaryjnym zamykaniu auta :roll: Oglądałeś kiedyś boczną krawędź tylnych drzwi? Nic tam nie zauważyłeś ciekawego?
Jeszcze jedna sprawa. W pierwszych rocznikach Grande mają wkładki w obu przednich drzwiach, w obu drzwiach są zamki master :!:
W jednowkladkowcach też na boku drzwi ciekawostkę znajdziesz
Mea culpa. Faktycznie, nigdy nie zwracałem na to uwagi, bo nigdy tego nie potrzebowałem. A instrukcji nie studiowałem na pamięć :E. W sumie mogłem autorowi posta napisać do samo - zajrzyj se do instrukcji :!:

krowka napisał(a):
Jest procedura. Trzeba odczekać minutę po wyłączeniu zapłonu, żeby ECU i Body poszło spać :!: Dlatego drzwi muszą być zamknięte, ale nie muszą być zaryglowane.
Ale cały czas mówimy o Grande, tak? W mojej drukowanej instrukcji (rocznik 2009) nic takiego nie ma (choć w ściągniętej wersji pdf już jest taka notka). Zresztą wielokrotnie odłączałem/podłączałem aku przy otwartych drzwiach, bez żadnego czekania 1min. I nic nadzwyczajnego się nie stało.
Zdradzę taką małą tajemnicę: soft BCMa, ECU silnika, czy radia w GP jest tak napisany, że wykrywa nagły spadek napięcia (V_low) i mając średnio 2us do całkowitego zaniku zasilania jest w stanie zrzucić kluczowe "ustawienia" do pamięci ("flash footprint"). Więc żadnych kluczowych danych (z pominięciem mało istotnych nastaw adaptacyjnych, itp.). nie stracimy nawet jeśli odetniemy prąd w dowolnym momencie.

Nie wiem jak jest w nowszych modelach, w Alfach Romeo, czy 500X - w kontekście tego wątku jest to całkowicie nieistotne, bo pytanie dotyczyło GP.

_________________
Grande Punto 1.4 16V Starjet Dynamic Blue&Me 2009r.
+ ESP/ASR/Hill Holder, światła przeciwmgielne, podłokietnik
Dołożone: tylne czujniki parkowania, tempomat, lotka, nakładki progowe, lusterko fotochromatyczne, oświetlenie Submarine


Góra
 Profil  
 
 
 Post #852320 Wysłany: 01 Kwi 2020, 11:49; 
 Temat postu: Re: Odpiięcie akumulatora w grande punto
Offline
Ekstremista
Awatar użytkownika

Imię: Marek
Samochód: Inny Fiat
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna
Województwo: kujawsko-pomorskie [C]
Miejscowość: Toruń
Rejestracja: 13 Cze 2007,
Posty: 1614
Pomógł: 9
MarianKoniuszko napisał(a):
Zdradzę taką małą tajemnicę: soft BCMa, ECU silnika, czy radia w GP jest tak napisany, że wykrywa nagły spadek napięcia (V_low) i mając średnio 2us do całkowitego zaniku zasilania jest w stanie zrzucić kluczowe "ustawienia" do pamięci ("flash footprint"). Więc żadnych kluczowych danych (z pominięciem mało istotnych nastaw adaptacyjnych, itp.). nie stracimy nawet jeśli odetniemy prąd w dowolnym momencie.

U mnie około 5 lat temu podczas awarii alternatora (pękł) wykasowało z ECU przebieg, liczniki pracy itd. Stało się to w czasie jazdy z prędkości 120km/h, a konkretnie wyłączył się silnik :!: O dziwo po zatrzymaniu auto odpaliło i z minimalnym ładowaniem, na szczęście było, zrobiłem jeszcze tego dnia 600km - musiałem, nie miałem wyjścia. Od tamtego czasu zbiera dane od nowa, a ECU nie zapisał żadnego błędu.
Po tym wydarzeniu jestem bardzo przewrażliwiony na ową minutę :wink:
W instrukcji serwisowej też dali uwagę, że można zrobić kuku ECU, gdy straci prąd podczas zapisu danych.

_________________
FIAT 500X Lounge 2016 brązowy magnetico, 1.4 MultiAir II Turbo 140KM
FIAT Grande Punto Emotion 2007 czarny crossover, 1.4 8V 77KM - był od 29.05.2007 do 03.03.2024
FIAT UNO 1993 45 MKII czerwona strzała - był
Peugeot 206 Pop Art 2005 1.4 8V 75KM - żonkowóz - był


Góra
 Profil  
 
 
 Post #852323 Wysłany: 01 Kwi 2020, 15:41; 
 Temat postu: Re: Odpiięcie akumulatora w grande punto
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Artur
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 16V 95KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Dynamic
Województwo: zachodniopomorskie [Z]
Miejscowość: Szczecin
Rejestracja: 08 Maj 2016,
Posty: 362
Pomógł: 8
krowka napisał(a):
U mnie około 5 lat temu podczas awarii alternatora (pękł) wykasowało z ECU przebieg, liczniki pracy itd. Stało się to w czasie jazdy z prędkości 120km/h, a konkretnie wyłączył się silnik :!: O dziwo po zatrzymaniu auto odpaliło i z minimalnym ładowaniem, na szczęście było, zrobiłem jeszcze tego dnia 600km - musiałem, nie miałem wyjścia. Od tamtego czasu zbiera dane od nowa, a ECU nie zapisał żadnego błędu.
Po tym wydarzeniu jestem bardzo przewrażliwiony na ową minutę :wink:
W instrukcji serwisowej też dali uwagę, że można zrobić kuku ECU, gdy straci prąd podczas zapisu danych.
To fakt. Źle napisałem z tym "dowolnym momentem", bo jeśli to się stanie w trakcie jazdy (stan "stacyjki" na magistrali CAN KL15, lub KL30), a ECU akurat zapisuje dane (co jest "operacją atomową"), to faktycznie będzie kaplica. Pół biedy, jak tylko zresetuje dane, bo to nawet może spowodować, że dany sterownik już w ogóle się nie podniesie.
Natomiast przy KL0, gdy ECU, BCM i magistrala CAN pozostają aktywne przez jakiś czas (w GP widać jak długo podświetlone są podnośniki szyb, dopóki nie otworzy się drzwi), to pomimo zasilania nic ciekawego tam już się nie dzieje i odcięcie zasilania nie zaszkodzi. Aczkolwiek, wiadomo - lepiej dmuchać na zimne i dlatego instrukcja mówi tak, a nie inaczej.

_________________
Grande Punto 1.4 16V Starjet Dynamic Blue&Me 2009r.
+ ESP/ASR/Hill Holder, światła przeciwmgielne, podłokietnik
Dołożone: tylne czujniki parkowania, tempomat, lotka, nakładki progowe, lusterko fotochromatyczne, oświetlenie Submarine


Góra
 Profil  
 
 
 Post #852399 Wysłany: 11 Kwi 2020, 16:57; 
 Temat postu: Re: Odpiięcie akumulatora w grande punto
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Punto 2012
Silnik: 0.9 105KM
Paliwo: Benzyna
Województwo: mazowieckie [W]
Rejestracja: 28 Paź 2014,
Posty: 152
Pomógł: 1
krowka napisał(a):
Powtórzę się, instrukcja do ręki, a nie pieprzenie kocopołów. Każdego FIAT- zarygluje się bez akumulatora, tylko trzeba mieć we łbie podstawy obsługi auta :E


U mnie nie (wersja 2012 z 2014 roku). Przednie drzwi pasażera nie mają ani zamka ani możliwości zaryglowania drzwi bez kluczyka. Z kolei tylne drzwi mają opcję otwierania ich tylko od środka lub tylko od zewnątrz. Drzwi kierowcy zamyka się normalnie pilotem lub kluczykiem.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #852405 Wysłany: 11 Kwi 2020, 18:19; 
 Temat postu: Re: Odpiięcie akumulatora w grande punto
"Fachowcy", temat (zapewne) dotyczył zwykłej obsługi, napraw, wymiany akumulatora w Grande. Wtedy nie wymyślajcie mi na siłę żadnych "procedur" (to za grube słowo). Komplikowanie na siłę, wymyślanie "problemów", tam gdzie ich nie ma.
:roll:
Krótko: przy zwyczajnych, standardowych pracach, odpinasz akumulator kiedy chcesz! Drzwi mogą być zamknięte/otwarte - nie ma znaczenia (tylko takie, że ewentualnie zostawisz otwarte auto na noc, to największy "problem").
Po powrocie zasilania nic złego się nie dzieje, ewentualnie auto nie reaguje na pilota przez niecałą minutę (np. mój, rocznik 2009 tak robi) - no wielka tragedia!
Koniec tematu. A z czytaniem instrukcji - prawda (warto czasem zajrzeć).
8)
A problemy z zanikiem zasilania/ładowania w trakcie jazdy, to zupełnie inny temat. Problem konstruktorów/programistów (którzy w branży moto najlepsi nie są - dlatego uważać, dbać o alternator, akumulator, klemy, przewody - zwłaszcza "masowe").

Wesołych Świąt.


Góra
  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 13 posty(ów) ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2020
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO