|
Obecny czas: 13 Lut 2025, 14:32
|
Zobacz posty bez odpowiedzi | Zobacz aktywne tematy
|
Strona 1 z 1
|
[ 16 posty(ów) ] |
|
Autor |
Wiadomość |
Laniek |
#863432 Wysłany:
19 Sty 2025, 18:06; Temat postu: Wykres sond lambda |
|
 |
Sympatyk kropek |
Imię: Michał
Samochód: Grande Punto 3d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: mazowieckie [W]
Rejestracja: 23 Wrz 2020, Posty: 15
|
Cześć, jest w stanie ktoś ocenić jak pracują sondy? Załączyłbym wykres w .csv, ale nie pozwala mi tutaj wrzucić. Wrzucam więc scr z MES'a. To normalne aby sonda na LPG tak pracowała? Na benzynie chyba jest coś nie tak, bo dziwne są te delikatne spadki napięcia na sondzie za katem, podczas jednostajnej pracy.
Niebieski wykres obroty Czerwony sonda PRZED katem Zielona sonda ZA katem
Załączniki: |
gaz3.png [ 212.13 KiB | Obejrzany 1294 razy ]
|
gaz2.png [ 230.19 KiB | Obejrzany 1294 razy ]
|
gaz1.png [ 228.85 KiB | Obejrzany 1294 razy ]
|
benzyna3.png [ 224.6 KiB | Obejrzany 1294 razy ]
|
benzyna2.png [ 200.21 KiB | Obejrzany 1294 razy ]
|
benzyna1.png [ 216.13 KiB | Obejrzany 1294 razy ]
|
|
|
Góra |
|
 |
|
|
pmxoo7pI |
#863433 Wysłany:
19 Sty 2025, 18:43; Temat postu: Re: Wykres sond lambda |
|
 |
Puntoświr |
 |
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: dolnośląskie [D]
Rejestracja: 21 Lut 2023, Posty: 703 Pomógł: 10
|
1. Podstawą jest pomiar spalin w SKP na Przeglądzie. Od tego zaczynamy gadkę. Osobno benzyna i gaz, wydruk wziąć. Pomiędzy przeglądami jak masz podejrzenia, też można pojechać, nie gryzą, można wtedy "oblać" test bez konsekwencji. Z hamulcami to samo. To się mierzy (a nie zgaduje) i wyniki na papier. To jak z lekarzami, zlecają badania i wracasz z papierem (inaczej nie ma o czym rozmawiać). 2. Odczyty przez OBD2 mogą się "wieszać". Prawdopodobnie druga sonda "ożywa", gdy są istotne zmiany (podejrzenie ECU, że skład się psuje, znaczy katalizator nie wyrabia). Też tak miałem, że druga "wisiała" wysoko (a wyniki spalin dobre) albo nisko ("integrator" też zamierał w okolicach 1,0xxx). Temat do zbadania, ale raczej nic poważnego (tylko głupoty programistyczne na styku USB<->OBD). 3. Chociaż druga nie powinna oscylować. Tym bardziej patrz punkt 1 (bez potwierdzenia składu przez zewnętrzne urządzenie, nikt nie ma prawa "diagnozować" układu wydechowego, czy "naprawiać" silnika, najczęściej przez podmianę na oślep: świec, cewek, wtrysków, pompy paliwa i tak dalej - przeważnie bez poprawy). Chociaż pierdoły typu słaba cewka też mogą być ("czasy ładowania" zobacz w FES/MES, świeżej wystarczy 1,5 ms - a jak się starzeje to dobija do max. czyli 2,5 ms, a w spalinach zostają niedopalone "HC"). 4. Ważna jest też szczelność wydechu (szpilki lubią strzelać). Oraz "kultura techniczna" montażu LPG (np. nierówna dawka na cylindry, nierówne wężyki od wtrysków do kolektora). "Rozjechane" mapy. 5. Rutynowe pytanie przy 8V i LPG musi paść (związek z tematem niewielki): luzy zaworowe. Regulowane kiedykolwiek, czy nie?
_________________
Mini-poradnik PDF dla nowych posiadaczy Fiatów, typowe wady modelu Grande/EVO.
|
|
Góra |
|
 |
Laniek |
#863434 Wysłany:
19 Sty 2025, 18:44; Temat postu: Re: Wykres sond lambda |
|
 |
Sympatyk kropek |
Imię: Michał
Samochód: Grande Punto 3d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: mazowieckie [W]
Rejestracja: 23 Wrz 2020, Posty: 15
|
Świecie nowe, przewody nowe, cewka nowa. Czasy ma 1,4ms na wszystkich cylindrach, oprócz cylindra 2 - tam na czas 0.9ms. trochę to mnie też zastanawia, cewka to zamiennik firmy Loro Samochód pojedzie na badanie spalin za kilka dni, właśnie zdejmuje pokrywę zaworów by sprawdzić lizy zaworowe. Wrzucę po wszystkim wynik z SKP
|
|
Góra |
|
 |
pmxoo7pI |
#863435 Wysłany:
19 Sty 2025, 19:11; Temat postu: Re: Wykres sond lambda |
|
 |
Puntoświr |
 |
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: dolnośląskie [D]
Rejestracja: 21 Lut 2023, Posty: 703 Pomógł: 10
|
Coś ten zakres czasów cewek obniżony (znaczy nr. 2). To LPG jest fabryczne, czy dokładane później? Jak wyglądały stare świece? Po wyglądzie często coś można powiedzieć (co na tej "dwójce" się dzieje, czym się różni od reszty). Ogólnie zajrzyj do poradników: https://fiatpunto.com.pl/forum37.html - jakieś dane/pomiary niekiedy są, można porównać (chociaż forum zdechłe, nie ma z kim za bardzo rozpracowywać tego modelu, towarzystwo przespało optymalny moment na naprawy, eksperymenty, teraz jest trochę za późno, model ma 20 lat). W ramach testu można zamienić miejscami świece (trafiają się wadliwe lub źle zamontowane, może nie "siadła" dobrze, syf w otworze był), później wtryskiwacze benzyny. Jak się da, to później też od LPG (zależy jaka firma, system, model listwy). Obserwować zmiany (czy coś "przechodzi" z nr.2 na inne cylindry).
_________________
Mini-poradnik PDF dla nowych posiadaczy Fiatów, typowe wady modelu Grande/EVO.
|
|
Góra |
|
 |
Laniek |
#863438 Wysłany:
20 Sty 2025, 21:28; Temat postu: Re: Wykres sond lambda |
|
 |
Sympatyk kropek |
Imię: Michał
Samochód: Grande Punto 3d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: mazowieckie [W]
Rejestracja: 23 Wrz 2020, Posty: 15
|
Gaz jest dokładany marki BRC. Wężyki od gazu są równej długości. Ogólnie na gaz nie mogę złego słowa powiedzieć, bo działa dobrze i nic się z nim nie dzieje (regenerowałem tylko reduktor). Jeżeli chodzi o stare świecie, to nie zrobiłem zdjęcia, a nie znalazłem ich więc chyba wyrzuciłem.. A ogólnie to miały biały nalot, każda wyglądała tak samo, bez żadnych różnic. Tego białego nalotu było dosyć dużo, więcej niż jak porównywałem ze zdjęć w necie. Aktualnie utknąłem na etapie doboru płytek... Obdzwoniłem 2 miasta i nigdzie nie ma płytki 2,1mm (pech chciał, że akurat taki luz musiał się trafić). W ASO jedynie paczka 4szt. za 60zł, ale 2 tygodnie oczekiwania.
Załączniki: |
Komentarz do pliku: dla ciekawskich luzy w moim kropku

2025-01-20 20_25_54-Zeszyt1 - Excel.png [ 5.58 KiB | Obejrzany 1225 razy ]
|
|
|
Góra |
|
 |
pmxoo7pI |
#863442 Wysłany:
21 Sty 2025, 05:50; Temat postu: Re: Wykres sond lambda |
|
 |
Puntoświr |
 |
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: dolnośląskie [D]
Rejestracja: 21 Lut 2023, Posty: 703 Pomógł: 10
|
No to jesteś na granicy remontu powoli ( jak w poradniku). Zawory podgryza już delikatnie. Jeszcze może do opanowania silnik na rok lub dwa przynajmniej. Jak na wydechu luz spada, a na dolocie rośnie, to coś się odkłada na zaworach/gniazdach. Coś ze składem spalin na pewno się dzieje i/lub np. pobór oleju jest (procedura odmoczenia pierścieni pomaga tutaj, a fajnie by też było wymienić uszczelniacze trzonków zaworów - to nie "naprawa", tylko tymczasowe uspokojenia silnika do czasu prawidłowego remontu za parę lat). Płytki w tych wymiarach powinny się trafić na Allegro albo w sklepach internetowych typu "Intercars". Tylko nazewnictwo mają durne ( "regulator luzu" itp.). "Okrągłe" wartości (1,90 / 2,10 / 2,15) można jak najbardziej szukać jako zamienników (Freccia/Metelli itp.), nie trzeba oryginałów sztukować co do "setki".
_________________
Mini-poradnik PDF dla nowych posiadaczy Fiatów, typowe wady modelu Grande/EVO.
|
|
Góra |
|
 |
Laniek |
#863444 Wysłany:
21 Sty 2025, 11:59; Temat postu: Re: Wykres sond lambda |
|
 |
Sympatyk kropek |
Imię: Michał
Samochód: Grande Punto 3d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: mazowieckie [W]
Rejestracja: 23 Wrz 2020, Posty: 15
|
Problem jest z płytką 2,1. Nigdzie tego nie ma, w żadnym sklepie internetowym i stacjonarnym. Akurat tak się trafiło, że wszystkie "wyszły". Pobór oleju jest, nie jakiś dramatyczny, ale na 10/15kkm 1.5l oleju dolewam. Chyba żeby wyleczyć na chwilę trzeba będzie kupić Forte 
|
|
Góra |
|
 |
pmxoo7pI |
#863446 Wysłany:
21 Sty 2025, 16:47; Temat postu: Re: Wykres sond lambda |
|
 |
Puntoświr |
 |
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: dolnośląskie [D]
Rejestracja: 21 Lut 2023, Posty: 703 Pomógł: 10
|
Rzekomo jest, ostatnia sztuka w tej chwili, bierz: https://intercars.pl/produkty/c5d60e-plytka-regulacyjna-luzu-zaworowego-01-582 ! Załącznik:
Jezu_ostatnia_sztuka.png [ 37.68 KiB | Obejrzany 1174 razy ]
Albo trudno, brać z ASO po 4 sztuki (z tego co mi jeden typ w ASO mówił, to planują się pozbywać takich części i może być sprzedaż po 10 sztuk). Ewentualnie można by "przestrzelić" (na przyszłość) i zrobić trochę większy luz, płytką 2,05. Przykład: https://allegro.pl/oferta/tarcza-regulujaca-luz-zaworowy-prv-01-581-15651434169Na głupi rysunek nie patrz, to normalna płaska płytka (nie wiem po co rysują tę wypustkę na środku, "technika połączeń S"). Załącznik:
Bzdury_w_ofertach_plytek.png [ 31.4 KiB | Obejrzany 1173 razy ]
A pierścienie to byle czym zalej cylindry, np. najtańszą płukanką, śmierdzielem firmy "K2". Podziel po równo na 4 dawki i już. Na gorącym silniku najlepiej zacząć prace, wykręcanie świec. Zalać, a po godzinie (czy jak silnik wystygnie) odessać strzykawką z wężykiem i tyle. Coś powinno pomóc. Od razu będzie widać grubsze problemy, jak odzyskasz nierówne ilości z każdego cylindra. Idealnie taką procedurę łączy się z wymianą oleju i świec.
_________________
Mini-poradnik PDF dla nowych posiadaczy Fiatów, typowe wady modelu Grande/EVO.
|
|
Góra |
|
 |
Laniek |
#863447 Wysłany:
21 Sty 2025, 17:56; Temat postu: Re: Wykres sond lambda |
|
 |
Sympatyk kropek |
Imię: Michał
Samochód: Grande Punto 3d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: mazowieckie [W]
Rejestracja: 23 Wrz 2020, Posty: 15
|
Problem jest taki, że Intercars ma błąd na stronie. Nie da się tej płytki zamówić. Dzwoniłem też do nich - stan 0. Na prawdę szukałem już wszędzie. Płytki z ASO mam zamówione, ale będą dopiero za 2 tygodnie. Będę musiał złożyć auto, a potem znów rozebrać, bo akurat jak płytki przyjdą to auto jest potrzebne na wyjazd. Pierścienie można zalać na zimno jak silnik stoi? Teraz mam idealną sytuację, bo 2-3 dni jeszcze auto będzie stać aż płytki i uszczelka pokrywy przyjdą. Montaż płytki 2,05 będzie chyba nad wyraz. Luzy będą wtedy wynosić 0,45 i 0,46. Chyba trochę za dużo?
|
|
Góra |
|
 |
pmxoo7pI |
#863448 Wysłany:
21 Sty 2025, 18:35; Temat postu: Re: Wykres sond lambda |
|
 |
Puntoświr |
 |
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: dolnośląskie [D]
Rejestracja: 21 Lut 2023, Posty: 703 Pomógł: 10
|
Dobrze by było na podgrzanym wlewać. Ale jak nie ma innej opcji, to i na zimno można próbować. No i temat główny zostaje, spaliny...
|
|
Góra |
|
 |
Laniek |
#863450 Wysłany:
23 Sty 2025, 16:52; Temat postu: Re: Wykres sond lambda |
|
 |
Sympatyk kropek |
Imię: Michał
Samochód: Grande Punto 3d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: mazowieckie [W]
Rejestracja: 23 Wrz 2020, Posty: 15
|
Wracając do tematu świec - znalazłem je. Załączam zdjęcie (od lewej 1 cylinder kolejno do 4). Posiadają trochę tego białego nalotu, najbardziej ta na cylindrze 2. Na 3 jest olej na gwincie, nie pamiętam czy tam było nalane oleju, czy może podciekło samo, ale po odkręceniu było kółeczko (zdjęcie).
[ Dodano: 23 Sty 2025, 16:52 ]
Ciekawostka: 31mm na każdej płytce wygląda inaczej. Zamówiłem płytkę 31mm pasującą do silnika vag by ją przyszlifować, w końcu płytka to płytka, byle była odpowiednia średnica. A tu zonk, w rzeczywistości płytka ma 27 zamiast 31. Masakra z tymi luzami. Chyba nie opłaca się tego robić. Jeździć aż się zajeździ i potem wymienić głowice
Załączniki: |
PXL_20250123_142046915.jpg [ 141.75 KiB | Obejrzany 1092 razy ]
|
PXL_20250123_142036867.jpg [ 111.45 KiB | Obejrzany 1092 razy ]
|
PXL_20241024_114200614.jpg [ 83.36 KiB | Obejrzany 1154 razy ]
|
PXL_20250121_183309656.jpg [ 211.34 KiB | Obejrzany 1154 razy ]
|
|
|
Góra |
|
 |
pmxoo7pI |
#863456 Wysłany:
23 Sty 2025, 19:36; Temat postu: Re: Wykres sond lambda |
|
 |
Puntoświr |
 |
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: dolnośląskie [D]
Rejestracja: 21 Lut 2023, Posty: 703 Pomógł: 10
|
Tak są właśnie traktowane te biedne Fiaciki, jeździć aby zajeździć, nic nie serwisować po 5-10 lat (tylko ściema, olej, świece, filtr kabinowy i koniec), nasrać mu pod maskę, później obsmarować w internecie, że wadliwy model (ratunku, forum, Facebook, YouTube, awaria, źle pracuje, nie odpala itp.). Typowy scenariusz. Świece mogą być (akceptowalne zużycie), oprócz nr.2, za dużo "kruszonki". Możliwe, że to olej tak pali (odmoczenie pierścieni zrób, na inne źródła na razie nic nie poradzisz, chociaż uszczelniacze trzonków można robić na żywca z głowicą na miejscu - na chwilę pomoże). Płynu chłodniczego nie ubywa? Też może robić takie "krostki" na świecach, zaworach, tłokach. Zajrzyj w cylindry tanią kamerką/endoskopem na USB do telefonu. Coś tam powinno być widać, nadmierne syfy, ale też np. rysy honownicze na cylindrach (czy jeszcze są). Szczególnie czy nr.2 się różni od reszty. Patrząc na wykresy sond (za dużo na raz jest, najlepiej analizować odcinki poniżej 100 sekund) jest jakaś nadzieja, bo np. wykresy sond mają opóźnienia (najpierw czerwona, później zielona), to dobrze świadczy o katalizatorze (jeszcze może żyje, jako tako, on ma pewną "pojemność" w sensie chemicznym). Ale po to się bada spaliny w SKP (można było wcześniej wyłapać zmiany, że skład powoli "uciekał" od 2-3 lat). Sondy też się tak ogląda jak świece, są tabelki w internecie, ocena stanu sond (i silnika) po wyglądzie, nagarach. Płytek się nie powinno szlifować, tylko w akcie desperacji i byle leszcz nie może tej operacji przeprowadzać (z powodów wyjaśnianych w poradniku regulacji zaworów w podanym wcześniej dziale forum37.html). PS Jaki konkretny problem tu rozwiązujemy? Bo nie podałeś wprost (tylko na około, pytanie o wykresy sond). Rzuca silnikiem, nie ma mocy, spalanie wzrosło? OBD2 to nie jest oscyloskop. Pojedynczego cyklu pracy nie da się analizować, ramka danych CAN trwa około 10 razy dłużej (zapytanie z USB i odpowiedź ECU), a im więcej parametrów czytasz na raz, tym dłużej, gorzej (jakość danych spada). Wykresy z OBD mogą pokazywać bzdury, np. przepustnica otwiera się przed dodaniem gazu. Cuda jakieś...
Jak się okaże, że spaliny zaliczone, to widocznie tak ma być, takie wykresy w tym egzemplarzu. Niektóre instalacje LPG są przyłączone do linii CAN, co one robią nie wiem, ale pewnie też mogą mieszać, psuć coś. Sygnały z sondy lambda też są czasem podkradane (zależy jaka firma LPG, jaka wersja sterownika) = czyli też może ogłupiać ECU.
_________________
Mini-poradnik PDF dla nowych posiadaczy Fiatów, typowe wady modelu Grande/EVO.
Ostatnio edytowany przez pmxoo7pI 23 Sty 2025, 19:42, edytowano w sumie 2 razy
|
|
Góra |
|
 |
Laniek |
#863457 Wysłany:
23 Sty 2025, 19:40; Temat postu: Re: Wykres sond lambda |
|
 |
Sympatyk kropek |
Imię: Michał
Samochód: Grande Punto 3d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: mazowieckie [W]
Rejestracja: 23 Wrz 2020, Posty: 15
|
Ja swojego tak nie traktowałem, ale co zrobić teraz jak nie ma tych płytek? Jestem właśnie w desperacji, szlifowane miały być tylko od jednej strony na magnesówce, ta strona i tak będzie od strony szklanki. Ale 31mm okazało się być 27, więc niektóre zawory jestem zmuszony zostawić na takim luzie na jakim są. Myślałem by kupić kamerkę, ale już szkoda mi na to kasy. Taką najtańszą kamerką chyba za wiele nie zobaczę. Możliwe, że auto skończy za niedługo u kogoś innego, a jak nie to i tak pewnie czeka mnie remont głowicy. Płynu delikatnie ubywa. Może 1 / 2 razy do roku muszę dolać od MIN do połowy zbiorniczka [ Dodano: 23 Sty 2025, 19:40 ]pmxoo7pI napisał(a): Tak są właśnie traktowane te biedne Fiaciki, jeździć aby zajeździć, nic nie serwisować po 5-10 lat (tylko ściema, olej, świece, filtr kabinowy i koniec), nasrać mu pod maskę, później obsmarować w internecie, że wadliwy model (ratunku, forum, Facebook, YouTube, awaria, źle pracuje, nie odpala itp.). Typowy scenariusz. Świece mogą być (akceptowalne zużycie), oprócz nr.2, za dużo "kruszonki". Możliwe, że to olej tak pali (odmoczenie pierścieni zrób, na inne źródła na razie nic nie poradzisz, chociaż uszczelniacze trzonków można robić na żywca z głowicą na miejscu - na chwilę pomoże). Płynu chłodniczego nie ubywa? Też może robić takie "krostki" na świecach, zaworach, tłokach. Zajrzyj w cylindry tanią kamerką/endoskopem na USB do telefonu. Coś tam powinno być widać, nadmierne syfy, ale też np. rysy honownicze na cylindrach (czy jeszcze są). Szczególnie czy nr.2 się różni od reszty. Patrząc na wykresy sond (za dużo na raz jest, najlepiej analizować odcinki poniżej 100 sekund) jest jakaś nadzieja, bo np. wykresy sond mają opóźnienia (najpierw czerwona, później zielona), to dobrze świadczy o katalizatorze (jeszcze może żyje, jako tako, on ma pewną "pojemność" w sensie chemicznym). Ale po to się bada spaliny w SKP (można było wcześniej wyłapać zmiany, że skład powoli "uciekał" od 2-3 lat). Sondy też się tak ogląda jak świece, są tabelki w internecie, ocena stanu sond (i silnika) po wyglądzie, nagarach. Płytek się nie powinno szlifować, tylko w akcie desperacji i byle leszcz nie może tej operacji przeprowadzać (z powodów wyjaśnianych w poradniku regulacji zaworów w podanym wcześniej dziale forum37.html). PS Jaki konkretny problem tu rozwiązujemy? Bo nie podałeś wprost (tylko na około, pytanie o wykresy sond). Rzuca silnikiem, nie ma mocy, spalanie wzrosło? OBD2 to nie jest oscyloskop. Pojedynczego cyklu pracy nie da się analizować, ramka danych CAN trwa około 10 razy dłużej (zapytanie z USB i odpowiedź ECU), a im więcej parametrów czytasz na raz, tym dłużej, gorzej (jakość danych spada). Wykresy z OBD mogą pokazywać bzdury, np. przepustnica otwiera się przed dodaniem gazu. Cuda jakieś...
Jak się okaże, że spaliny zaliczone, to widocznie tak ma być, takie wykresy w tym egzemplarzu. Niektóre instalacje LPG są przyłączone do linii CAN, co one robią nie wiem, ale pewnie też mogą mieszać, psuć coś. Sygnały z sondy lambda też są czasem podkradane (zależy jaka firma LPG, jaka wersja sterownika) = czyli też może ogłupiać ECU. Chciałem ocenę tych wykresów, czy może sonda pada, albo coś innego? Auto jest bardzo mułowate, ostatnio zaczęło więcej palić. Na biegu jałowym czuć czasem przerywania "dławienie" się silnika. Tak jakby wypadał zapłon. Nie wiem czy to urok tego auta, ale czasami podczas przyspieszania na 3 i 4 biegu w przedziale 1500 do 2000 obr/min czuć delikatne "kangurki".
|
|
Góra |
|
 |
pmxoo7pI |
#863458 Wysłany:
23 Sty 2025, 20:21; Temat postu: Re: Wykres sond lambda |
|
 |
Puntoświr |
 |
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: dolnośląskie [D]
Rejestracja: 21 Lut 2023, Posty: 703 Pomógł: 10
|
Auto jest do ogarnięcia, ale bardziej dla hobbysty w ramach ćwiczeń, bo tu widzę będzie chyba kumulacja po wielu latach zaniedbań (czy wielkie, czy drobne przeoczenia, czy świadomie, czy niechcący, to już nie wnikajmy - za późno).
Kumulacja naturalna po latach, to może być (oprócz gryzienia zaworów od LPG i nie regulowania luzów regularnie): - stary wariator (koło zmiennych faz), - elektrozawór zmiennych faz, - wytarte krzywki wałka rozrządu (ładnie wypolerowane, nie widać zużycia na oko - to się mierzy), m.in. to "zamula" auto, - stary luźny rozrząd, - syf ogólny w silniku, nagary (w tym wspomniane pierścienie, przyblokowane), skrajny gnój w wariatorze może psuć ustawienie rozrządu na blokadach, - wyrobione prowadnice zaworów, trzonki latają, stąd mogą być rozbite uszczelniacze (źródełko oleju i syfu na świecach/sondach), - stary zmęczony katalizator i/lub sondy, nieszczelny kolektor wydechowy (szpilki strzelają), - pompa paliwa się kończy (jak słabe ciśnienie, to najpierw zawór przelewowy do inspekcji, jeden o-ring może uziemić auto), - inne bzdety, czujniki przekłamują (MAP itp.), - wycieki płynów (w przypadku chłodniczego to najpierw węże, termostat, nagrzewnica, chłodnica, uszczelka głowicy na końcu), - mechaniczne usterki, mocowania silnika/skrzyni, "łapy/poduszki". Wtedy auto robi "żabkę".
To taka przykładowa wyliczanka wokół silnika. A gdzie skrzynia, sprzęgło, hamulce, zawieszenie, stan podwozia (korozja), elektryka. Takich przypadków teraz będzie wysyp ("kumulacje"). Modelowo Grande ma 20 lat! Etap beztroskiego zajeżdżania go jak psa na łańcuchu się kończy. Jednocześnie jest to ostatnia szansa dla majsterkowiczów, aby się uczyć, ćwiczyć. Tak prostych konstrukcji już nie będzie! Wstępne podsumowanie: ocenę wykresów sond robimy dopiero po weryfikacji składu spalin i ogólnego stanu silnika (podstawy typu wygląd świec i sond, pobór oleju, spalanie). Wtedy jest się do czego odnosić, obrać kierunek działania (który układ idzie na pierwszy ogień: zapłon, wtrysk, wydech, rozrząd?).
_________________
Mini-poradnik PDF dla nowych posiadaczy Fiatów, typowe wady modelu Grande/EVO.
|
|
Góra |
|
 |
Laniek |
#863459 Wysłany:
23 Sty 2025, 20:36; Temat postu: Re: Wykres sond lambda |
|
 |
Sympatyk kropek |
Imię: Michał
Samochód: Grande Punto 3d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: mazowieckie [W]
Rejestracja: 23 Wrz 2020, Posty: 15
|
Ogólnie o auto starałem się bardzo dbać, ale jak widać nie wyszło to wszystko..
1. Zawory były regulowane 50/60kkm temu, mechanik wtedy powiedział, że 1 wymagał regulacji. 2. Na regulacji gazu byłem 2 razy, ostatnio jakoś 2 lata temu i gazownik powiedział, że bardzo delikatnie tylko poprawił mieszankę. (autoryzowany zakład BRC) 3. Wariator wydaje się być sprawny, w MES kąty oczekiwane i rzeczywiste pokrywają się (jeśli jest inny sposób na dokładniejsze sprawdzenie to proszę o wskazówki) 4. Elektrozawór jeszcze w stanie nieznanym, przy składaniu pokrywy odkręcę go i wyczyszczę 5. Krzywki spróbuję zmierzyć, posiadam czujnik zegarowy 6. Pompa paliwa jest wymieniona, stara się spaliła (prawdopodobnie z mojej winy - jazda na LPG z rezerwą paliwa, a pompa się nie wyłącza) 7. Czujnik MAP - planuję go wyciągnąć, obejrzeć i ewentualnie wyczyścić drucik 8. Płyn chłodniczy ucieka przez spalanie go bądź wyciek z węża przy reduktorze gazu. Przy teście na UPG wynik wyszedł negatywny (płyn nie zmienił koloru) 9. Poduszki są sprawny, ta od skrzyni wymieniona, prawa poduszka też. Lewa nie wymaga wymiany, jest sprawna, nie zerwana 10. Sprzęgło "nowe" SACHS, najechane ma około 40kkm. 11. Co do prowadnic i trzonków nic nie powiem, bo tu pewnie trzeba by było ściągnąć wałek by się do nich dostać. Uszczelka kolektora też jest nowa, kata nie jestem w stanie aktualnie sprawdzić Ogólnie co bym w tym aucie nie poprawił przy silniku, to jechało cały czas tak samo. Nie było poprawy. Teraz się tylko pogorszyło - poznałem po spalaniu i po gorszej reakcji na gaz
Odezwę się w przyszłym tygodniu po złożeniu auta, z wynikami z SKP
|
|
Góra |
|
 |
pmxoo7pI |
#863469 Wysłany:
28 Sty 2025, 02:41; Temat postu: Re: Wykres sond lambda |
|
 |
Puntoświr |
 |
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: dolnośląskie [D]
Rejestracja: 21 Lut 2023, Posty: 703 Pomógł: 10
|
|
Góra |
|
 |
|
Strona 1 z 1
|
[ 16 posty(ów) ] |
|
|
Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum Nie możesz edytować swoich postów na tym forum Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum Nie możesz dodawać załączników na tym forum
|
|